04 jan. 2023

DestinationsutvecklingCykelutvecklingLandsbygdsutvecklingSamverkanHållbarhetNaturturismMountainbikeMat och cykel

Mountainbikens drivkrafter och trender - så möter vi dem 2023

Varför cyklar vi? Vad vill vi uppleva? Vilka är de största MTB-trenderna? Och hur kan destinationer och företag svara upp mot dessa drivkrafter och trender för att skapa erbjudanden som MTB-cyklister vill ha. Jag har nyligen gjort en analys där jag tittat på dessa frågor. Här bjuder jag på en summering av den.

Det är ingen nyhet att intresset för att cykla mountainbike har växt kraftigt under senare år. Familjer köar till föreningarnas MTB-grupper och stora vinteraktörer byter skepnad från snöparadis till året-runt-destinationer genom att bygga MTB-leder i skidbackarna. Vår vurm för mountainbike är inte en svensk företeelse. Det ökande intresset är en internationell företeelse och hänger samman med globala trender som hälsosam livsstil, personlig utveckling och intresse för naturupplevelser.

Mountainbikecyklistens drivkrafter

Mountainbikecyklisterna är aktiva personer som tycker att familjen är viktig och som vill leva hälsosamt. De kombinerar cykling med andra aktiviteter och söker äkta och unika upplevelser. De gillar att lära nytt och utvecklas. De viktigaste drivkrafterna hos mountainbikecyklister är:

  • ha roligt tillsammans
  • uppleva naturen
  • uppleva det unika och lokala
  • utvecklas och vara hälsosam

Omvärldsspaning och trender

De cykeltrender som är hetast är E-MTB (elassisterad mountainbike), gravelbiking (grusvägscykling) och down country (branschen utvecklar cyklar som ger kul och snabb cykling, men som också passar för stökig och krävande terräng plant, uppför och utför).

Det här är andra spännande trender att fånga upp:

  • Efterfrågan på digital information innan, under och efter en cykelupplevelse. Cyklister använder appar för information, ledkartor och interaktion, bokar paketupplevelser online och betalar ledavgifter med mobilen.
  • Mountainbikeleder utformas för att passa alla. Vi vill ha kul tillsammans – samtidigt som vi vill utvecklas oberoende av hur duktiga vi är. Det kräver leder med varierad svårighetsgrad och möjlighet till teknikträning.
  • Morgondagens cyklister vill uppleva det lokala och det unika och bidra till hållbar utveckling.  De vill ha hållbara vistelser i alla delar; boende, måltider, transporter och aktiviteter.

Så möter destinationer och företag mountainbikecyklisterna

Samarbeta! För att skapa attraktiva och hållbara mountainbikeprodukter är samarbete A och O. Gott samarbete mellan företag, föreningar, markägare och destinationer skapar oändligt med möjligheter och minskar risken för problem. Och berätta om ert samarbete – låt cyklisterna veta att de är välkomna av alla! 

Med samarbete kan vi skapa produkter med mountainbikecyklistens helhetsupplevelse i centrum och vi kan tillsammans utforma exklusiva erbjudanden, exempelvis genom lokala boenden, närproducerad mat och kombinationsupplevelser. Våga utveckla udda upplevelser! Kan vi kombinera cykling med övernattning och matlagning utomhus? Och vägleda våra cyklande gäster till unika naturplatser?

När vi planerar och anlägger leder och mountainbikeområden gör vi säkra, hållbara, varierande och välmärkta leder. Det ska vara enkelt för en familj eller en kompisgrupp att tillbringa en hel dag på ett MTB-område. Parkering, toalett, vindskydd och informationstavla är ett basutbud som kan kompletteras med cykeltvätt, cykellekpark, uthyrning och matförsäljning. Men, tänk gärna på att samtidigt som cyklisterna vill ha det proffsigt utformade, så drömmer vi också om unika och äkta upplevelser. Det ger en vink om att det tillrättalagda och bekväma behöver balanseras av det vilda och utmanande.  

Maximera det vi skapar! En märkt MTB-led kan bli så mycket mer! Den kan bli samlingsplatsen för den lokala företagaren som erbjuder skills clinics och guidade turer. Den kan också blir noden för den lokala föreningen, motionstävlingarna och hälsoeventen. 

Låt 2023 bli året när vi med goda samarbeten skapar ännu fler fina mountainbikeupplevelser!